2018. november 29., csütörtök

A forrás - Az alap-réteg

Laszlo Kestay: Gateway to Hell (Hawaii)



Az alap-réteg
Szállj le önmagad mélyére, mint egy kútba; s ahogy a határolt kút mélyén megtalálod a határtalan talajvizet: váltózó egyéniséged alatt megtalálod a változatlan létezést.
Legtöbb ember azt hiszi, hogy halálakor megsemmisül, vagy majd testtelenül él tovább a térben és időben. A halál nem megsemmisülés, nem is tovább-élés; a halállal szétmállik mindaz, ami az embernek időbeli, változó része: a test, az érzés, az értelem, az egész személyiség; és meztelenül marad az alap-réteg, melyben változásnak, keletkezésnek, pusztulásnak lehetősége nincsen.
Az embernek nem a léte, hanem a külön-léte szűnik meg. A mai ember alig tud különbséget tenni önmaga létének és külön-létének megszűnése között: önmaga létét külön-léte nélkül, teste, érzései, tudata, időbelisége, változékonysága nélkül csak ájulás-szerű, mélyálom-szerű állapotnak képzelheti. Pedig a külön-létből a személytelen, valódi létbe átjutás nem lecsökkenés, sőt végtelen felfokozódás; nem mélyálom, inkább az éberség teljessége, melyhez képest a legéberebb életbeli állapot is csak káprázó tétovaság.
Aki leszáll saját alap-rétegébe, ilyenkor maga mögött hagy minden életbeli érzést, minden gondolatot és lehetőséget, s ott van, ahol majd halála után, az időtlenben, változatlanban, ahol nincs többé „én” és „nem-én”, hanem mindennek mindennel azonossága, tagolatlan végtelenség. Nem ájult sötétség ez, hanem fényentúli ragyogás, tett nélküli sugárzó működés, érzéstelen teljes szeretet; örök változatlanság, mégsem megdermedés, hanem változásfelettiség, melyben minden változó is bennerejlik, akár az ébrenlétben az alvás lehetősége.
(Weöres Sándor: A teljesség felé)



érzi e még
vízbe eső vízcsepp
amikor visszasimul?

érzi e tűzbe
eső tűzcsepp azt
amikor visszasimul?





ami fent van, ugyanaz, mint ami lent van

mintázatokat veszel észre a szőnyeg
emberiből szőtt fonatában
szálakról felvert por - ahogyan
lebegés közben rálátsz

így feleződik a szem retináján felfakadó kép
így ketyegésenként pusztul, harapódik a távlat

emberforma halált képzelsz, aki kísér
hogy a hullás "te" legyen, s így
ne foszoljon az "én"

volnál mintaalap, minthogyha a nap ragyogása
nem volna csakúgy feleződő elfoszlás az időben

"jaj, ne zuhanjak" kaparászás, látod a kőben
a kikövült alakok örvényét
pokoléh izzó tűz
kürtője felett

így analóg ez a látvány, lóg mítosz feketéjén
mintha-világképek keserű repedése

mintázatokat látsz, amikor rálátsz
a szövődés szerkezetét -
a "kihez mi közöm" tapogatni valóját
csillagpor - szálakról felvert por 

így volnál csak a por csak a lélegzet csak a pára
tért rezgetne a renden-testen kívüli hangod

"de a szál vagy, egy
szál, aki megütődve
lélekport ver fel"

ott, az a teljes alant ugyanaz, pont mint ami fent van?
nyugtass por, nyugtass meg por, Háromszori Hermész!



csepp leszel? egy csepp
folyvást hulló csepp
aki nyelve nyelődik?




Neil Gaiman: Death

- ide vág (azaz ide is... majd a 14. halálról szóló passzushoz is) Neil Gaiman általam nagyon szeretett képregényét ismertető cikkem
- és egy komplementer (Hermész Triszmegisztosz - ami fent van, ugyanaz, mint ami lent van): a Himnusz a távolba látáshoz

1 megjegyzés:

  1. Volt egy toldozott-foldozott korábbi variációja ennek a ráírásnak, idemásolom:

    ma akármit
    csinálok... holnap bármit!
    (micsoda különbség...)

    ma akármit
    csinálok - holnap semmit...
    (micsoda különbség?)

    *



    amikor minden vonatkozás
    éberen sem észlelt okok
    kimondott szavak és döntések
    valódi teljese
    az összes egyszerű
    rajzú helyzet mögött
    lüktető egész zuhan rád:
    az éberség teljessége -
    akkor nem moccansz
    levegőt se veszel
    ájulás helyett
    mélyálom helyett
    elfoszlásig tehetetlen
    cselekvésképtelenség nyűgöz -

    ez nyilván nem alap-réteg
    de minden megragadó
    köteleződésed a
    tett nélkül sugárzó időtlen
    következmények hálójában -
    amikor megérzed a
    nyomorult megesések
    valódi súlyát -
    minden változó benne rejlik
    minden idő és hiánya
    az összes elfoglalt terek:
    az éberség teljessége
    az összes megélt és
    nyilván elrontott pillanatban
    amit egyszerre rád zúdít
    a külön-létből szakadás -

    jobban esne ha a Halál akár
    tényleg egy fiatal nő képében
    égne a retinádra -
    ha ezzel a szégyen-teli
    szembesítéssel nem
    maradnál magad nélkül se
    szálegyedül -
    aki ezen az együtt látott
    rémületes teljességen
    végigvezethet odáig ahol
    semmit nem engedsz el
    de minden elenged -
    ahol a többi alvajáróként
    összetapogatott álmában is
    ahol nemcsak a tiédben rejlik ott
    a felébredés lehetősége.

    VálaszTörlés