![]() |
Laszlo Kestay: Gateway to Hell (Hawaii) |
Az alap-réteg
Szállj le önmagad mélyére, mint egy kútba; s ahogy a határolt kút mélyén megtalálod a határtalan talajvizet: váltózó egyéniséged alatt megtalálod a változatlan létezést.
Legtöbb ember azt hiszi, hogy halálakor megsemmisül, vagy majd testtelenül él tovább a térben és időben. A halál nem megsemmisülés, nem is tovább-élés; a halállal szétmállik mindaz, ami az embernek időbeli, változó része: a test, az érzés, az értelem, az egész személyiség; és meztelenül marad az alap-réteg, melyben változásnak, keletkezésnek, pusztulásnak lehetősége nincsen.
Az embernek nem a léte, hanem a külön-léte szűnik meg. A mai ember alig tud különbséget tenni önmaga létének és külön-létének megszűnése között: önmaga létét külön-léte nélkül, teste, érzései, tudata, időbelisége, változékonysága nélkül csak ájulás-szerű, mélyálom-szerű állapotnak képzelheti. Pedig a külön-létből a személytelen, valódi létbe átjutás nem lecsökkenés, sőt végtelen felfokozódás; nem mélyálom, inkább az éberség teljessége, melyhez képest a legéberebb életbeli állapot is csak káprázó tétovaság.
Aki leszáll saját alap-rétegébe, ilyenkor maga mögött hagy minden életbeli érzést, minden gondolatot és lehetőséget, s ott van, ahol majd halála után, az időtlenben, változatlanban, ahol nincs többé „én” és „nem-én”, hanem mindennek mindennel azonossága, tagolatlan végtelenség. Nem ájult sötétség ez, hanem fényentúli ragyogás, tett nélküli sugárzó működés, érzéstelen teljes szeretet; örök változatlanság, mégsem megdermedés, hanem változásfelettiség, melyben minden változó is bennerejlik, akár az ébrenlétben az alvás lehetősége.
(Weöres Sándor: A teljesség felé)
érzi e még
vízbe eső vízcsepp
amikor visszasimul?
érzi e tűzbe
eső tűzcsepp azt
amikor visszasimul?
ami fent van, ugyanaz, mint ami lent van
mintázatokat veszel észre a szőnyeg
emberiből szőtt fonatában
szálakról felvert por - ahogyan
lebegés közben rálátsz
így feleződik a szem retináján felfakadó kép
így ketyegésenként pusztul, harapódik a távlat
emberforma halált képzelsz, aki kísér
hogy a hullás "te" legyen, s így
ne foszoljon az "én"
volnál mintaalap, minthogyha a nap ragyogása
nem volna csakúgy feleződő elfoszlás az időben
"jaj, ne zuhanjak" kaparászás, látod a kőben
a kikövült alakok örvényét
pokoléh izzó tűz
kürtője felett
így analóg ez a látvány, lóg mítosz feketéjén
mintha-világképek keserű repedése
mintázatokat látsz, amikor rálátsz
a kikövült alakok örvényét
pokoléh izzó tűz
kürtője felett
így analóg ez a látvány, lóg mítosz feketéjén
mintha-világképek keserű repedése
mintázatokat látsz, amikor rálátsz
a szövődés szerkezetét -
a "kihez mi közöm" tapogatni valóját
csillagpor - szálakról felvert por
így volnál csak a por csak a lélegzet csak a pára
tért rezgetne a renden-testen kívüli hangod
"de a szál vagy, egy
szál, aki megütődve
lélekport ver fel"
ott, az a teljes alant ugyanaz, pont mint ami fent van?
nyugtass por, nyugtass meg por, Háromszori Hermész!
csepp leszel? egy csepp
folyvást hulló csepp
aki nyelve nyelődik?
- ide vág (azaz ide is... majd a 14. halálról szóló passzushoz is) Neil Gaiman általam nagyon szeretett képregényét ismertető cikkem
- és egy komplementer (Hermész Triszmegisztosz - ami fent van, ugyanaz, mint ami lent van): a Himnusz a távolba látáshoz
Volt egy toldozott-foldozott korábbi variációja ennek a ráírásnak, idemásolom:
VálaszTörlésma akármit
csinálok... holnap bármit!
(micsoda különbség...)
ma akármit
csinálok - holnap semmit...
(micsoda különbség?)
*
amikor minden vonatkozás
éberen sem észlelt okok
kimondott szavak és döntések
valódi teljese
az összes egyszerű
rajzú helyzet mögött
lüktető egész zuhan rád:
az éberség teljessége -
akkor nem moccansz
levegőt se veszel
ájulás helyett
mélyálom helyett
elfoszlásig tehetetlen
cselekvésképtelenség nyűgöz -
ez nyilván nem alap-réteg
de minden megragadó
köteleződésed a
tett nélkül sugárzó időtlen
következmények hálójában -
amikor megérzed a
nyomorult megesések
valódi súlyát -
minden változó benne rejlik
minden idő és hiánya
az összes elfoglalt terek:
az éberség teljessége
az összes megélt és
nyilván elrontott pillanatban
amit egyszerre rád zúdít
a külön-létből szakadás -
jobban esne ha a Halál akár
tényleg egy fiatal nő képében
égne a retinádra -
ha ezzel a szégyen-teli
szembesítéssel nem
maradnál magad nélkül se
szálegyedül -
aki ezen az együtt látott
rémületes teljességen
végigvezethet odáig ahol
semmit nem engedsz el
de minden elenged -
ahol a többi alvajáróként
összetapogatott álmában is
ahol nemcsak a tiédben rejlik ott
a felébredés lehetősége.