2018. november 27., kedd

A forrás - A létezés

Fan Ho fényképe



A létezés
Nézz meg egy kődarabot, egy kalapácsot, egy bokrot, egy paripát, egy embert: mindegyik keletkezett, pusztuló, határolt, egyéni, külön-lévő. A létezés mindenben azonos.
A sokféle keletkező és pusztuló alakzat: ez az élet.
Az örök egymásután, melynek minden alakzat csak egy-egy állomása: ez a létezés.
Az ember az egyetlen, aki a változókban a névvel rögzíthetőt keresi: értelme van.
Az ember az egyetlen, aki önmagában egyéni és feltételes dolgok alá, a közös és feltétlen létezésig ás: lelke van.
(Weöres Sándor: A teljesség felé)



nézd meg? a nézés
látásmód. kijelentő
és elnevező.




nevezett neveid látod? nem látod. csak a formát.
fény-harapott testét. ölbe cibált maga dolgát.
lépcső, falköz térmezején úgy nincs már falatot.
nyeli el ma is úgy ez a szűk szükség a napot?
 
sehol úgy, soha úgy. se a manna, se a nektár: 
sár-szült óvó ölelést dajkáló sár. nevezett sár.
kétségben született lázzal rokon éhség - és nézed,
de nevezni az ösztönnél is hevesebb tévképzet.

látod. mintha napot tapogathatna a szószárny,
beeső fény mentén felszökve. nevezésed szökne,
mintha igéd nem omló, romló, elfakuló árny,
falat élet az ölben ha miákol, ha dorombol - örökre,

látod. árnyból fényt harapó látvány. elmúlt már.
nincs az a fény, az a lény, az a másik a kézben,
nevezett neveik velük együtt - örökíteni felgyúlt sár,
ösztön, de feledni is ösztön. ejtsük? oda mégsem.




elfog az érzés
meleg testét ölelve -
súgja: nevezd el.








- idevág, azaz itt vitakozik a szemléletében A kedves és a macska
- egy hangban kissé meghaladott, de szeretett kísérlet, az Alternatívák
- egy Jacek Yerka-képre írt tárlatvezetés
- a 25. hangminta, a Hat marginális
- és a kép képessége, Fan Ho látásmódja idehívja Hong Kong akkori arcait, álljon itt  a Hajnal sikátorral és  a Fényeső

1 megjegyzés:

  1. Sokat faragtam ezt a megfogást, de nem markol mégsem. Idementem, emlékeztetőnek:

    nevezett neveid látod? igen és nem fedi. nem
    fény-harapott testét - anyaszülte, babás figyelem
    bokrán a cicát, lépcsőt, falköz térmezején őt,
    aki kincstár aki nincs már. úgy nincs az a fény-lőtt
    sár-szült óvó ölelés, birtoklás és név ami póráz
    - az ember az egyetlen, aki gyászol, számol, aki óráz,
    áll romlásokon, odalép, markol, ölel, pedig ölből
    csak kétségben született lázzal rokon éhségeket őrzöl -
    örökítene, mintha örök létedben meglelt sohasem
    elől így szökhetnél, nem romló, megmaradó édeskevesem
    a Templom tetejére, a fénybe, ahol fehér és árnytalan
    foltmentes napfelszínt érne el, akinek szószárnya van -
    nevezett neveid. látod? igen és nem fedi. ver.
    hogy az ember az egyetlen aki összekutyulja az őt az amivel -
    lépsz, lépcső tetején jól látszik a léten fakuló restség,
    de azért dorombol az a kis test, neked, öleled a testét,
    sár-szült óvó ölelés sárölelés és név ami póráz -
    az ember az egyetlen. s amit így épít: szókirakó gyász.

    VálaszTörlés