2019. január 8., kedd

A kard - Természetes igények




Hieronymus Bosch Szent Antala - ott fenn...
Lénard Sándornak


Természetes igények
A gyermekkor természetes igénye: szabadság. S a mai gyermeket szinte ketrecbe kényszerítik.
A felnőttkor természetes igénye: élet. S a mai felnőtt, vagy alig-él, vagy maga és mások rovására, rejtek-utakon él.
Az öregkor természetes igénye: nyugalom. S a mai öreg, minthogy korábbi igényei ki nem elégülhettek, még a sír szélén is szabadságot és életet akar.
(Weöres Sándor - A teljesség felé)




Hajtómű-csömör
vagyok. Konzum-oltott
elégületlenség,



gerjesztett röpcsi,
ifjú, felnőtt, öreg kor
elfojtásában -



a gyerek felszáll,
a felnőtt röpül, a vén
zuhan. Még így is.














Alig jut erre. Fáradtan és falsul
virtuális a megfordulás is.
Magasan ott fenn, a levegőben
egy szent csuháján babrál el a szél -
csak elképzelt harangkondulás, hisz
magasan, ott fenn a levegőben
az égő démon tűzvésze beszél:
hajtóműhang-szóró repülő, fenn...
Ha erre jut. Fáradtan és falsul
képzelt röptöd közben is elalszol.

Kicsit szégyenkezve és nem
idevaló módokon röpültem, mint gyerek,
nem voltam szabad,
felnőtté lettem, szavakba csurgatnám 
kerozin-ízű vágyamat -
előre rettegve, öregen
majd kinek milyen formáját keresem.

Alig ismerek olyan öreget, akinek
letisztult az élete.
Zavarosak. Iszappal teli zagyva.
A "tehettem volna" meg-nem-tételében
úszkálnak, adatfelhőbe fagyva.
"Mi lesz velem kisfiam mi lesz velem."
kérdezte tőlem 90 évesen
a Dédi.
Hónapok óta a felfekvéseken
is csak élni akart volna.
Még egy kicsit élni.

Egy gyerek öklével tágította
az udvari szoba falát -
Brazíliáig szakadt, mire nyílt
felette irgalmas ég.
Röpképtelen is bízta egy
nagy bizalmú Úr tekintetét.





- először ismerjétek meg, kinek ajánlottam ezt a passzust - írtam a könyveiről, s többször is versbe rándult az iránta érzett tisztelet és szeretet
- ide tartozik egy sakkvers a maga kétségbe esésével: a Királyoldali gyalog
- az erről való teljes és hiábavaló lemondásvágy verse a Téli távlat (mintha el lehetne bújni...), Stekovics Gáspár képére
- a Halogatás verse, egy tárlatvezetés Jacek Yerka képére 
- általánosabb értelemben ide beszél, erre (is) felelne a "választási szaktanácsadó" (ajánlottam már...)
- s végül az Agnoszkáció, a "tekintetében bízás" egyik verse a sok közül 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése