2018. december 20., csütörtök

A kard - Az emberismeretről


Erik Svetoft (forrás: Inkult Magazine)




Az emberismeretről
Az érzelgőség legrikítóbb példái azok a regények és filmek, ahol a szereplőket szét lehet válogatni a jók és gonoszok csoportjába. Legangyalabbak a főszereplők, kikkel az olvasó együtt sír és nevet, szinte egybeolvad velük; de ha jobban megnézzük ezeket a főszereplőket, nem is olyan angyalok: kicsinyes, kapzsi, édeskés vágyaik vezetik őket. A többi szereplők aszerint minősülnek jóvá és rokonszenvessé, vagy gonosszá és gyűlöletessé, hogy a főhősöket támogatják-e, vagy gátolják-e. Legtöbb mai ember az érzelgős regények módjára nézi a világot: amerre vágyai terelik és akik e vágyakat segítik, azok a jók; vágyainak gátlói a rosszak.
A mai átlagos emberismeret megdöbbentően együgyű. Legtöbb mai ember csak azt a felületet látja belőled, amelyet az ő kedvtelései és igényei felé mutatsz; nem nézi, hogy bensőd milyen; a nő aszerint ítél rólad, hogy szórakoztatod-e, hevíted-e, a férfi pedig aszerint, hogy miként illeszkedsz az ő elveibe, terveibe, megrögzöttségeibe. A jót összecseréli a vonzóval, csábítóval; nem csoda, ha a magánéletben is, közéletben is többnyire kalandorok vezetik. Örökös a csalódása és kiábrándulása, hibáztat minden égi és földi hatalmat, mások gonoszságát, néha még saját ostobaságát is; csak éppen arra nem gondol, hogy embertársait ne az ő igényein keresztül nézze, hanem önmagukban.
(Weöres Sándor: A teljesség felé)






látjuk magunk...
beleképzeljük magunkat...
aztán gázt - adj gázt







azt a testet ott gátolja valami
nézd anyu film
beleérzel lehetnék én is
enyhén sós gondolatok folynak a karosszériára
nem film kisfiam baleset
én leszek a cowboy te az indián
de ma én akarok lenni a
most fontosabb dolgod van ennél
szegény miért nem vigyázott
szerinted hívott mentőt valaki?
látod ez a mi bajunk a közöny hogy 
nem segítenek
ne álljunk meg? 
tunkolni akarsz?
az a bácsi nem volt jó azért bünteti az 
úristen, nézd!

beleérzek lehetnél te is
tegnap is majdnem de jókor
ebben az epizódban a főszereplő
vagy legalább címszereplő
bár a cím így hangzik szabály az szabály
hülye név ez egy balesetnek
volt benne alapkonfliktus és középfordulat?
jellemfejlődés és sorskeze?
jó voltál te voltál az indián
fontosabb dolgod volna ennél
a totálkárosra tört címszerepnél
ma vonzó voltál és csábító
csak egy kalandor ötlet vezetett
ne állj meg
ezt a forgatókönyvet pancser írta
megérdemelte minek vezet az 
ilyen. ez egy ilyen csatorna
kapcsolj már el innen! ez egy baromság!






látjuk magunkat
olyan jók vagyunk - mindig
mi vagyunk a jók

*

velünk ugye nem
velünk anyu, ugye nem
történhet ilyen








- adja magát, a média tekintetbe vételét meséli (a jót és rosszat) egy igen régen formálódott s azóta slamszöveggé alakult játékom, a Meskete 
- Jancsi és Julis kapcsán egy komplementer, empatikusabb nézet is ide vág, Németh Kriszta érzékeny képsorozatára
- a választási szaktanácsadó, amit aztán mégsem mondtam el az akkor aktuális slamen (mert mást mondtam helyette). Fontos, idevág: a politikus is szereplő, a maga nekünk komponált valóság-filmjében.
- filmekről és könyvekről, érzelgősségről és klisékről a Könyvvizsgálók blogon írtam eleget. Ízelítőnek itt a B, mint bosszú (számos beleépített további linkkel), s a játékról, mikor mindez kifordul önmagából, s úgy szórakoztat (még mindig csak... de legalább már iróniával)
- s végül valami a film hatásáról, amikor a történetében a legkevésbé cincálja az érzelgősség, A Film után (s alatta tovább vezető útként, utóiratként a verset provokáló moziról született írás, ami különben a bosszú-bejegyzés linkjei közt is fellelhető)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése