2019. február 28., csütörtök

A kristály - Tíz erkély

Jean Fragonardnak

Little Buddha statues at Daienji, Tokyo, Japan: photo by Tommy Oshima



Tíz erkély
A teljes lét: élet-nélküli.
A teljes öröklét: idő-nélküli.
A teljes működés: változás-nélküli.
A teljes hatalom: erő-nélküli.
A teljes tudás: adat-nélküli.
A teljes bölcsesség: gondolat-nélküli.
A teljes szeretet: érzés-nélküli.
A teljes jóság: irány-nélküli.
A teljes boldogság: öröm-nélküli.
A teljes zengés: hang-nélküli.
                                      (Weöres Sándor: A teljesség felé)




Teljességet csak
a hiány érzetével
együtt tapasztalsz?

*

Nincs. Teljességet
kizárólag a nincsben -
és nem tapasztalsz.




Minden szobor,
Minden sapka
egy gyerek.

Horgol. 
Minden horgára emlék.
Szüléstől halálig lobban,

aztán kiárad,
felég a test egészen,
arcáról csapódó pára,
arcát tükröző tóvá.

Minden szobor 
egy gyerek.
Szerzetesek helyezik.
Fejére horgolódik
hósapka alá, bélésnek,
mindenség mindene.
Hiányok hiánya.





 s mindehhez, olvasás alá, a kép nézéséhez:




- így tanultam én is átélni a gyászt - ezt belülről ismerem, a saját teljességvágyból született Teljesség-átiratom is; érzetében én is sapkát kötögetek. És egy gyermekkori veszteségfeldolgozás-gesztus is ide kötődik, amit Móra A cinege cipője kapcsán már mutattam egyszer
- ide tartozik, milyen volt, mikor még nem tanultam el, milyen, amikor a nincs van; erről mesél az Elvesz
- S végül szervesen ide tartozik, hogy próbáltam tágabbra nyitva ugyanezt a milyen, amikor a nincs vant megtanulni, ide tartozik ez a másvilági beszélgetésem Kányádi Sándor egy konkrét szonettciklusával, szolgaian az ő modorában és versformájában - a saját mi van akkor, ha a nincs van élmény miatta, neki megtett feldolgozása, mert nagyon megütött a hír, mikor meghalt. Hiányok hiánya.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése