2019. január 10., csütörtök

A kard - Csonka és egész


Salvador Dalí: Archeological Reminiscence of Millet's Angelus



Csonka és Egész
A mozgó tárgy sérthető, a mozgás sérthetetlen; az élet dolgai sérthetők, az élet sérthetetlen. Külön-külön ismerd fel magadban azt, ami mozgó és élet-dolga: mindaz ideiglenes részed; s azt, ami mozgás és az élet maga: mindaz végleges egészed.
(Weöres Sándor: A teljesség felé)



Amit az ó gyász
paródiája elsirat:
sérthető rész.



Sírkertjeink nemesén,
emlékművek mozgó tömbjein:
a gördülő golyón elmozduló tárgyon
a lemaradó lég sírja a szelet -

nemcsak az élet,
itt minden mozgás tárgya.

Mozgó és elpocsékolt
energiák vagyunk, 
a faragásban ott az elszalasztott, 
és a hiábavaló íve is.

Minden
ami úgy történt meg, 
hogy nem történt,
és ami úgy nem, hogy igen.

Nézd sírkertjeink nemesét,
a lég körbesírta örökvágy követ,
kopik le róla az emlékezet
vésete az elforgó nap, hónap, év
szakain át -

elpocsékolt, gördülő golyó
felületén forgó hiába.

Mégis.

Csak ha elpocsékolod, adod örökbe -
túl az időn csak akkor állsz valahol,
állsz egy felfoghatatlan térben,
amit pillanatnak hívnak. 

Csak a pillanatban 
maradhatsz végleges.
Két ütés között, ha moccanatlan
szívedre ül a veszteséged.








- ezt a viszonyulást (az egyik végletében) járja körül a Halottaink (elmondtam slamként is)
- ide tartozik Pilinszky attitűdjének versbe szálazódása, az Egy költészet margójára
- s mélyen ide Walton Eszter temetői sorozatára (több lépcsőben) ráírt haikuk egész sora, a Tanulmányok a kegyeletről kettőse (bekerült a Shizoo kötetbe), egy a zen-pillantás, és egy másik (a sorozat egy részéből kiállítás anyaga szerveződött... többek szerint kép és vers egységével)

- ezt a viszonyulást (a másik végletében) járja körül az első látomás, amit Stekovics Gáspárnak köszönhetek (s egy erre komplementer frissebb) 
- ide beszél az elhunyt apósomnak ajánlott (az egyik kedves helyén) rá emlékező vers, az Ekkora égre
- s ide beszél az első Megörökített idő, a Wang folyó versein látott Tarkovszkij-képek provokálta meglátás (örök hálám a folyamatos inspirációért Sajó Tamásnak - Studiolumnak -, és a maga Tarkovszkij-látomásáért Jász Attilának)
- ide szól, mikor a Stalker verset idéz

- mindazonáltal számomra legteljesebben T. S. Eliot kvartettjeinek mintájára komponált Négy kvartett című versfolyamom beszélne erről, kötetbe fonódott, de itt (is) a helye.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése